Redactioneel

Showroom van de toekomst

Het nieuwe badkamerplatform DeBadkamer.nl van Gévier is weer een stap dichterbij. Hoofd showroom Rik Heijink over de nieuwe kijk op de nieuwbouwbadkamer. “De fysieke showroom is een beleving van wat een koper online al uitgedokterd heeft.”

Er wordt binnen Gévier hard gewerkt om dit najaar klaar te zijn voor de eerste projecten. Spannende tijden voor hoofd showroom Rik Heijink, die het zorgvuldig samengestelde concept nu stap voor stap werkelijkheid ziet worden. Want het moet het showroomconcept van de toekomst worden voor de nieuwbouw van woningen. En die sector krijgt komende jaren flink wat steun van de overheid om het woningtekort aan te pakken.

In de keuze voor de badkamer is een hele grote rol weggelegd voor online. En dat is best spannend in sanitairland, waar het online oriënteren en kopen heel lang gezien werd als een bedreiging voor de keten. “Wij zien het juist als een kans om de hele keten meer kwaliteit, transparantie en minder faalkosten te bezorgen”, zegt Heijink. Dus zakelijk een toegevoegde waarde. Maar de kopersmodule die Gévier in de markt gaat zetten, is ook een ontwerpfeest voor de eindgebruiker, in plaats van een proces vol beperkingen. Alle stappen in het bouwproces vallen als efficiënte puzzelstukjes in elkaar.

Hoe werkt het?

Kopers van nieuwbouwwoningen krijgen via hun bouwer een login bij DeBadkamer.nl. Op dit platform vindt de informatie, inspiratie en communicatie plaats. De overeenkomsten, de tekeningen en keuzes staan op één platform, die toegankelijk is voor ontwikkelaar/bouwer, installateur en koper. Het platform is van Gévier, maar de groothandel werkt in opdracht van de bouwer, met uiteraard de installateur als partij die de badkamer van de koper gaat installeren.

Vier stijlen

De koper gaat op badkamerjacht, en kiest uit vier stijlen; Me, Spa, Home en Boutique. Me is de eigenzinnige, persoonlijke designbadkamer. Spa de rustige, natuurlijke ‘zen’-plek, Home, de warme, landelijke, modern-klassieke uitstraling. Boutique heeft de luxe van een hotelkamer: chique, klassiek, met bijzondere materialen. Elke stijl heeft drie budgetniveaus: Basic, Comfort en Premium, waarbij de badkamers inclusief installatie ongeveer variëren in prijzen tussen de 7500 en 12000 euro. Binnen de stijlen wordt gewerkt met sanitair van bekende A-merken en producten van het eigen label Trendline, een selectie binnen het assortiment van de grote sanitairmerken.

Naast deze badkamers, maatwerk binnen de grenzen van het nieuwbouwproject, biedt DeBadkamer.nl ook nog twee opties voor de onderkant van de markt. Merkpakketten van A-merk leveranciers én een productconfigurator voor de koper die echt voor basic gaan. “Binnen die laatste opties is ook de dienstverlening beperkt: we leveren enkel technische specificatie met eventueel een platte tekening.” Keuzes te over, maar dan dus wel conceptueel verpakt, zodat grote voordelen in het proces kunnen worden behaald.

Klantreis

Binnen de stijlen wordt de koper wel meegenomen in de klantreis die helemaal voldoet aan de eisen van 2020. Via de portal kiezen ze stijl en ontwerp en kunnen ze zelf gaan ontwerpen en variëren. Met de specificaties van de woning bij de hand kunnen de kopers online begeleid worden in hun keuzes. In de software van PaletteCAD  kan ontworpen worden in de specificaties van de woning. De tool heeft de mogelijkheid om IFC/BIM bestanden inclusief artikelcodes te importeren en exporteren. De software biedt mogelijkheden om projectspecifieke progamma’s te maken, waarin zowel ontwikkelaar, installateur, maar ook de uiteindelijke eindgebruiker zijn portaaltje heeft. De kracht van het concept zit natuurlijk ook deels in de herhaling die seriematige nieuwbouw met zich meebrengt. “Bovenal heeft de koper het gevoel zelf aan de knoppen te zitten. Hij of zij kan op basis van het budget een individuele badkamer samenstellen.

Het bezoek aan de showroom is onderdeel van het concept, maar in plaats van de eerste stap nu de vervolgstap. “Het showroombezoek is een beleving van wat een koper online al uitgedokterd heeft.” De badkamer van DeBadkamer.nl is een impressie, moodboard, stukslijst en technische montagehandleiding in één platform. Gévier heeft sanitairshowrooms in Bunnik en in Drachten. “De tijd zal het leren of we voor dit concept meerdere toonzalen moeten hebben”, zegt Rik Heijink.

Transparantie in prijzen

Belangrijke pijler in het concept is de transparante prijsvorming, sluit Heijink af. De bruto/netto prijzen en de opslagen van de verschillende partijen zijn helder. “We bouwen de prijzen van onderaf op, in plaats van dat we ze van bovenaf afpellen”, zegt Heijink.  “Dat zal even wennen zijn, maar maakt voor iedereen duidelijk wie wat verdient in de keten. Dat maakt voor de koper inzichtelijk welke waarde er door welke partij wordt toegevoegd.” Wat hoopt Gévier -naast projecten- vooral te bereiken met het concept? “Een betere samenwerking met ontwikkelaars, installateurs en uiteindelijk tevreden kopers. Maar ook transparantie en faalkostenreductie.